Proiectul Tichetelor Sociale conform OUG nr. 83/12.10.2023
Acest proiect este implementat de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE)
Adresa de informare a școlilor privind implementarea proiectului: Adresa unitati scolare – OUG 83 din 2023
Ordonanța de Urgență nr. 83 din 12 octombrie 2023 stabilește măsuri pentru acordarea de tichete sociale pe suport electronic, în valoare de 500 de lei anual, preșcolarilor și elevilor dezavantajați din învățământul de stat preșcolar, primar și gimnazial. Aceste tichete sunt destinate achiziționării de materiale școlare necesare frecventării școlii și grădiniței.
Criterii de acordare a tichetelor sociale:
- Preșcolari:
- Înscriși în învățământul de stat preșcolar.
- Vârsta minimă de 3 ani, împlinită până la 31 decembrie anului școlar curent.
- Vârsta maximă de 6 ani, împlinită după data de 1 septembrie a anului școlar curent.
- Venitul lunar net pe membru de familie nu depășește 700 de lei
- Elevi din învățământul de stat primar și gimnazial:
- Înscriși la cursuri de zi.
- Venitul mediu net lunar pe membru de familie, realizat în luna iulie a fiecărui an, este de maximum 50% din salariul de bază minim brut pe țară. (să nu depășească 1850 de lei)
Modelul de Cerere pentru Tichete Sociale:
Pentru a beneficia de tichetele sociale, părinții sau reprezentanții legali trebuie să depună o cerere tipizată la secretariatul unității de învățământ unde este înscris copilul.
Perioada de depunere a cererilor și încărcarea cardurilor:
Părinții care vor să primească cardurile educaționale în valoare de 500 de lei pentru anul școlar în curs 2024-2025 mai pot depune cererile la secretariatele școlilor până în data de 23 octombrie 2024.
Acte necesare: Documente justificative privind componența familiei (carte de identitate titular, carte de identitate soț sau soție, certificatele de naștere ale copiilor sub 14 ani; actele de identitate ale copiilor care au peste 14 ani dar nu mai mult de 18 ani).
Întrebări și răspunsuri privind Tichetele Sociale OUG83/2023 în valoare de 500 de lei:
1. Când se vor distribui cardurile și/ sau banii?
R: Distribuirea și încărcarea cardurilor pentru tichetele sociale nu are o dată fixă stabilită în lege, însă acestea se realizează pe tot parcursul anului școlar în curs. După depunerea cererilor, care se încheie la data de 23 octombrie, procesul implică mai mulți pași administrativi. Până la data de 1 noiembrie, Ministerul Educației are obligația de a transmite Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) lista beneficiarilor eligibili.
2. Ce se poate cumpăra cu tichetele educaționale?
R: Cardurile educaționale pot fi utilizate exclusiv pentru achiziționarea de rechizite și articole de vestimentație necesare frecventării școlii sau grădiniței, conform prevederilor OUG nr. 83/2023. Mai multe informații despre aceste tichete și utilizarea lor sunt disponibile pe site-ul Ministerului Fondurilor Europene.
Sprijinul financiar în valoare de 500 de lei este acordat o singură dată pentru fiecare an școlar, sub forma unei tranșe unice. Dreptul de a beneficia de acest ajutor este determinat de veniturile familiei, iar sumele vor fi disponibile pe cardurile emise în anul respectiv.
Este important de reținut următoarele reguli de utilizare:
- Nu este permisă retragerea de numerar sau preschimbarea în bani a valorii de 500 de lei;
- Cardurile pot fi utilizate exclusiv pe teritoriul României, doar în unitățile comerciale afiliate;
- Nu se oferă rest în numerar pentru achizițiile efectuate, indiferent de valoarea cumpărăturilor realizate.
3. Școala solicită documente justificative eligibilității?
R: Da, școala solicită documente justificative pentru a confirma eligibilitatea beneficiarilor raportați de MIPE. Conform OUG nr. 83/2023 dosarele justificative trebuie să includă următoarele:
- Certificatul de naștere al beneficiarului;
- Actele de identitate ale elevului și părinților/tutorilor legali;
- Documente care să ateste componența familiei (ex.: anchetă socială sau alte documente relevante);
- Dovada veniturilor familiei pentru luna iulie 2024 (ex.: adeverință ANAF sau alte documente doveditoare);
- Situația școlară a beneficiarului (informații despre prezență și promovabilitate pentru anii școlari anteriori).
După evaluarea acestor documente, școlile transmit Inspectoratului Școlar Județean o adresă oficială confirmând eligibilitatea beneficiarilor